Maak altijd een goed indruk

Een eerste indruk maak je maar een keer ! Zorg dat deze dus positief is. De basiszaken zijn van belang om een goede eerste indruk neer te zetten. Daarna komen andere zaken aan de orde welke iets lastiger uit te voeren zijn zoals: actief luisteren, oogcontact maken en goed vragen stellen (interesse tonen). Onze top 10 tips voor een goede eerste indruk tijdens je sollicitatiegesprek:

1. Kom op tijd

Een eerste belangrijke indruk die je kan achterlaten is altijd op tijd komen.

2. Kleed je passend

Iedere functie is anders maar vragen altijd wel om een dresscode. In het algemeen is het van belang om je netjes te kleden. Wanneer een jasje dasje vereist is, draag deze dan en zorg bijvoorbeeld dat je nooit een pet op houdt tijdens de binnenkomst van een gesprek.

3. Een verzorgd uiterlijk

Een goed verzorgd uiterlijk draagt bij aan de uitstraling. Want we weten dat de eerste indruk toch altijd de belangrijkste is.

4. De kracht van de glimlach

Met een glimlach zul je altijd een positieve atmosfeer krijgen en zal in het voordeel kunnen werken voor beide partijen

5. Een goede handdruk

Lijkt zo simpel maar je kan best wat aflezen aan een handdruk. Een aantal tips voor een goede indruk:

Tip 1: handoriëntatie
De beste manier is je hand recht uitsteken met aangesloten vingers. Niet: een open of gesloten hand uitsteken.

Tip 2: knijpkracht
Geef vijf mensen een hand en ze knijpen allemaal anders. Het is de kunst je knijpkracht af te stemmen op de persoon voor je. Bij een beer van een kerel knijp je steviger en bij een klein (oud) vrouwtje wat zachter.

Tip 3: knijpduur
Als je te kort knijpt, kan dat een nerveuze en contactschuwe indruk maken. Als je te lang vasthoudt, kan dat dominant overkomen. Ook hier geldt weer dat de beste knijpduur in balans is met de ander.

6. Maak oogcontact

Voorkom dat u bij de kennismakingsfase onzeker, oneerlijk of zelfs arrogant overkomt. Dit kunt u voorkomen door voortdurend oogcontact te houden tijden de kennismakingsfase met je gesprekspartner(s).

7. Toon belangstelling in de persoon (interviewer)

Hoe lang werkt u zelf al hier?
Hoe zou u zelf de cultuur binnen de organisatie omschrijven?
Stel ik heb net samen met u mijn arbeidscontract getekend, wat zijn de twee belangrijkste tips die u mij zou geven?

8. Luister actief

Gekruiste armen geven een gesloten indruk. Daarom worden gekruiste armen vaak als een symbool van onzekerheid, onbetrouwbaarheid of een gebrek aan interesse geïnterpreteerd. Dit wil je uiteraard vermijden.

Creëer een open houding en kijk de persoon aan (oogcontact) als hij of zij een vraag stelt + iets aan het vertellen is. Knik af en toe ‘ja’ als een bevestiging dat je de andere persoon volgt (begrijpt) en dus actief luistert. Maak eventueel notities (van belangrijke punten of zaken waar je na een uitleg een vraag over wil stellen).

9. Bereid je gesprek goed voor

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat je alles weet over de organisatie, de recruiter (interviewer) en de functie. Klinkt simpel en logisch. In praktijk wordt dit niet of slecht gedaan. Dus profiteer van dit gegeven en bereid je voor.

10. Wees positief

Praat niet negatief over een vorige werkgever. Straal positiviteit uit en spreek dit ook uit.